Monday, December 28, 2015

Kerstgedachte

Dit jaar kwam geen enkele kerstgedachte bij me op. Natuurlijk wil ik dat er Vrede komt, Vrede voor iedereen. Maar dat is bijna een gotspe in het licht van de toestand van de wereld. Vrede? Kijk om je heen en zie welk een puinhoop de mens ervan gemaakt heeft.

Dan maar een kaart zonder tekst. Mag iedereen zelf invullen wat het kan betekenen. Voor het eerst in mijn leven voel ik de behoefte me terug te trekken op veilig gebied. Mijn eigen huis en haard. Voor zolang het duurt. Want over vier dagen wisselen de jaren. Veel jongelui kunnen niet wachten en jagen me met hun vuurwerk de stuipen op het lijf. Ik kan maar niet begrijpen waarom we ons niet kunnen beperken tot siervuurwerk. Ik weet heus wel dat de knallen de boze geesten moeten verdrijven. Maar er wordt al genoeg geknald in de wereld en het helpt geen lieve moeder. Houd er dus mee op en wees stil. Zoals ik dit jaar ook zal doen.

No comments: