Friday, December 13, 2013

Stiefoma of nepoma?

Toen de kleinkinderen van mijn vriendin werden geboren, hebben wij afgesproken dat ik gewoon mezelf mag zijn. Dat mocht ik ook al, toen er nog alleen kinderen waren en dat hebben we volgehouden nu die droppen er zijn. Ik kijk ernaar en geniet ervan. Een tijdje geleden was ik voor de oudste ineens "opa Nel". Dat is overgewaaid, althans ik hoor het niet meer en ik besta nog wel. Zaterdag was het Sinterklaas en waren zij alle drie op bezoek. Ze hadden vooral aandacht voor de cadeaus en voor elkaar. Er zat een hoop versiering omheen en dat was goed.


Hun ouders vinden een band met de familie om allerlei redenen heel belangrijk. De kleine Olivia heeft twee oma's en een opa. Die ene opa leeft niet met een oma en de andere opa is gestorven. Dat kun je een kind nog wel uitleggen. Voor haar besta ik maar een beetje in de marge. Af en toe kom ik tevoorschijn uit het decor. Dan ben ik er en dat is voldoende.

De kleine Youn en Sasha hebben twee oma's en twee opa's, maar die leven niet met elkaar. In de loop van de tijd is er het een en ander bijgekomen. Zolang het man met vrouw is past het nog wel een beetje in het beeld, maar een oma met een oma is toch minstens vreemd. Ze hebben er geen last van en dat houden we graag zo. Ik mag gewoon mezelf zijn en zij ook.

No comments: