Het leek er echt even op. Het college van Huizen zou een oplossing presenteren voor de uitbreiding van het hoofdwinkelcentrum in het Oude Dorp. Tegelijkertijd zou er een voorstel komen voor de invulling van het Lucentterrein. Kon de vlag uit? Papieren plannen voor het hoofdwinkelcentrum liggen er al vijfentwintig jaar, maar gemeente en projectontwikkelaars konden het tot nu toe niet eens worden over de invulling. Wensen en ideeën van ontwikkelaars (veel geld verdienen) pasten niet in de ideeën van de gemeente, een kwalitatief hoogstaand winkelcentrum binnen de maat en de schaal van het oude dorp. Geen der partijen wilde water in de wijn doen, en dus kijken winkelende bezoekers in Huizen al vijfentwintig jaar naar een naargeestige lege vlakte midden in het centrum.
Van het nieuw aangetreden drie-vrouwencollege van Huizen wordt veel verwacht. Hun motto is no-nonsense, geen politieke spelletjes en hardwerken. Wethouder Petra van Hartskamp (VVD) presenteerde gisteren de plannen in een helder verhaal op hoofdlijnen. Maar de no-nonsense sloeg eigenlijk alleen op het besluit om hoofdkantoor, opleidingscentrum en winkel van de LIDL een plek op het Lucentterrein te geven. Dat wilde LIDL en die hebben nu hun zin.
Voor het hoofdwinkelcentrum is de oplossing verder weg dan ooit. Want met een LIDL op het industrieterrein is er geen plaats voor een tweede supermarkt in het dorp. Die zou immers verdere concurrentie voor de buurtcentra betekenen. Onduidelijk is welke grote publiekstrekker er dan moet komen. En zonder grote publiekstrekker vrezen de projectontwikkelaars dat ze het grote geld niet kunnen verdienen.
En dus zijn we geen steek verder. Want ook het parkeerprobleem is niet opgelost. De gemeente gaat nu (waarom nu pas?) onderzoeken of een parkeergarage in eigen beheer goedkoper is dan het beheer van een parkeergarage over te laten aan de markt. Vreemde vraag trouwens, als je nog niet hebt besloten of er al dan niet betaald parkeren komt.
Yes, yes, dames. Besturen is moeilijk. No nonsense is prima! Volhouden zou ik zeggen. Ook als dat betekent, dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Zet de hoofdlijnen uit, nl. bouw op maat en in schaal van het dorp (met zicht op de Kerk), houd ruimte voor een publiekstrekker, maar als die niet komt kan een superstore zoals De Smederij ook, beknibbel niet op de ruimte voor ondergrondse parkeergarage met een ontsluiting op de Ceintuurbaan, voer in de parkeergarages betaald parkeren in, en maak het dorp gezellig!
Geen onderzoeken meer, maar doorpakken. Niet altijd kan iedereen tevreden gesteld worden. Doen. Kom op nou. Toon moed!
No comments:
Post a Comment