De huidige regels voor een dubbele nationaliteit zijn onlogisch en onrechtvaardig. Allereerst is er een discrepantie tussen de letter en de geest van de wet. Volgens de letter zou iedereen die de Nederlandse nationaliteit krijgt, zijn oorspronkelijke nationaliteit moeten opgeven. In de praktijk behoudt tachtig procent van de aanvragers van de Nederlandse nationaliteit ook zijn oorspronkelijke nationaliteit.
Zeventien van de ongeveer tweehonderd staten die de wereld rijk is staan niet toe dat mensen hun nationaliteit opgeven. Een van die landen is Marokko.
Andere landen staan juist niet toe dat mensen hun nationaliteit behouden. Surinamers, Chinezen, Indonesiers, Somaliers verliezen automatisch hun nationaliteit, als zij een andere vragen. Duitsers, Belgen, Italianen en inwoners van een aantal andere lidstaten van de EEG verliezen hun nationaliteit op grond van een verdrag.
Als Nederlanders een andere nationaliteit aannemen, verliezen ze automatisch hun Nederlandse nationaliteit!
Omdat aan het opzeggen van de oorspronkelijke nationaliteit nadelen en gevaren kleven, zou de praktijk moeten worden, dat mensen naast de Nederlandse nationaliteit hun oorspronkelijke nationaliteit mogen behouden. Dat voorkomt rechtsongelijkheid.
Daar zou niets tegen zijn als die mensen allemaal komen uit landen met hetzelfde rechtssysteem als het onze. Maar dat is niet zo.En dat kan leiden tot problemen als mensen met een dubbele nationaliteit het land van herkomst bezoeken. Zij worden namelijk geacht onder de staats- en rechtsopvattingen van dat land te vallen. Dus homosexuele Nederlanders, die ook een paspoort hebben van een streng Islamitisch land en dat land willen bezoeken, worden in dat land gevangen gezet of erger. Andere voorbeelden mag de lezer zelf bedenken.
Een ander probleem is de dienstplicht. Nederlanders met een paspoort van een land waar de dienstplicht nog bestaat, kunnen voor de dienstplicht in dat land worden opgeroepen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Turkije.
Er is niets op tegen om het behoud van de oorspronkelijke nationaliteit als een individuele keuze te zien. Bij die keuze zou dan wel moeten horen, dat je zelf de gevolgen van die keuze draagt en dat die keuze het belang van Nederland niet mag schaden. En dan begint het probleem. Want hoe voorkomen we dat overheidsdienaren met een dubbele nationaliteit zichzelf en ons land in de problemen brengen? Wie het weet mag het zeggen.
No comments:
Post a Comment