Wednesday, February 18, 2009

Het beeld



Fanny schreef:

"Hallo vrienden van het beeld van Fanny,

Hierbij wat foto's van afgelopen week, vooral van de harde werkers. Helaas hebben ze geen tijd om de opperbaas erop te zetten; beeld moet af voor 14 juni (verjaardag Nel). Ik ben helemaal in de ban van het beeld en werkte er vorige woensdag verder de hele middag aan. Fikse pijn in de rechterarm later. Maar ik kon niet ophouden.
Alles wat je nu doet maakt verschil. En dat is heel leuk werken.

We bekijken het beeld veel en vaak op afstand. Het moet mooi in de ruimte staan straks! Een beeld moet ook wat doen met de ruimte waarin het staat; het mag als het ware niet naar de grond worden getrokken, maar als massa een onderdeel zijn van
de omgeving waarin het zich bevindt.

Je ziet het verschil nu goed met de vorige keren; ze is wat slanker (zonder haar mooie rondingen te verliezen) en zit mooier in haar vorm. Het haar en de handdoek kristalliseren zich langzaam uit. Ook de plek waar de benen staan wordt beter; het rechter been verdwijnt bijna achter de handdoek en het linker gaat juist voor
een deel naast de handdoek uitkomen. De handdoekpartij met één zichtbare hand op de doek en één eronder verdwijnende hand wordt nog een heel werk. Aan de achterkant zie je mooi dat ze in contra-post houding staat. Aan de standbeen kant zit de heup wat hoger en is duidelijk te zien. De speelbeen kant is langs de zijkant gladder, immers daar zijn de spieren niet aangespannen. De omhoog staande hak van het
speelbeen komt nu duidelijker uit.

Het is een geschenk die hulpen, (zoals in de tijd van Michaelangelo), dus HULDE aan de helpers! We hebben er alledrie heel veel plezier in en het gaat een prachtig
beeld worden. Bedankt Meiden!!

Liefs voor jullie allemaal, Fanny

En dan nu de foto's:

3 comments:

Anonymous said...

ik ben een van die hulpen en ik wil aan dit verhaal toevoegen, dat het een feest is om met Fanny en Charlotte te hakken. ik kijk er iedere keer weer naar uit en ik zal het missen als het beeld af is.

Unknown said...

Boeiend om te lezen allemaal.
Maar hoezo die handdoek eigenlijk?
Thamar

Fanny said...

Hallo Thamar, Het is een badende vrouw. Een badende vrouw zou een handdoek in haar handen kunnen hebben of er kan zich stromend water of schuim op het lichaam bevinden. Het is (wat mij betreft)mooi als de huid van het beeld doorbroken wordt door een andere structuur, dat komt het totaal ten goede. Wij Ger, Charlotte en ik hebben in goed overleg besloten dat het een handdoek wordt, maar een ieder die naar het beeld kijkt kan en mag er zijn/haar eigen interpretatie aan geven.
Groet, Fanny