Saturday, August 17, 2013

Wat is Hydrotherapie


Hydrotherapie is niet zwemmen, alhoewel het wel allebei plaatsvindt in een zwembad. Hydrotherapie is meer. Het woord therapie zegt het eigenlijk al. Tijdens mijn uitgebreid revalidatieprogramma, dat volgende week afgelopen is, stapte ik in het begin twee keer in de week en aan het einde een keer in de week in een tot 34 graden verwarmd zwembad. Ik heb even geaarzeld of het woord zwem hier wel op zijn plaats is. Bad, baden en badderen dekt de lading beter, hoewel zwemmen in dat verwarmde bad wel kan en soms zelfs moet als het tot de mogelijkheden van de badgast behoort. Bij mij was daar twijfel over. Kan ik met die gammele en pijnlijke armen en benen wel zwemmen zonder te verdrinken? “We gaan het proberen”, zei de hydrotherapeut. “Je hebt er vijftien weken de tijd voor en we werken er langzaam naar toe.” Veertien weken zijn achter de rug en gisteren was het moment dat ik zonder hulpmiddelen van de ene kant van het zwembad naar de andere kant zwom. Een luid gejuich ging op. Want drie van mijn lotgenoten hadden al die weken mijn verrichtingen, twijfels, onzekerheden gevolgd. De enigen die er al die tijd vertrouwen in hadden gehad waren mijn hydrotherapeut en ik. Beiden verdienen een pluim. Volgende week, mijn laatste week, ga ik proberen of ik het ook nog leuk kan vinden.

zo heb ik me al die tijd gevoeld
 

No comments: