Thursday, March 29, 2012

Ritme en herhaling

Een goede vriendin stuurde me na een bezoek aan een tentoonstelling van het werk van Christien Meindertsma in het Textielmuseum in Tilburg sfeervolle foto's van weefwerk op oude weeftoestellen. Het textielmuseum is niet alleen museum, maar ook textiellab. De foto's spraken me aan. Afgebeeld zijn werken van textiel. Daar is niets bijzonders aan. Het zijn de kleuren en de structuren die ik mooi vind. Ik houd van herhaling, van ritme, van aandacht en ambachtelijkheid. Dit is werk dat refereert aan de natuur. Het is bewerkte natuur.


Ik bewonder kunst als resultaat van onderzoek, van experiment, van fijnslijpen, verbeteren, proberen, weggaan en terugkomen. Een voorbeeld dicht bij huis is het werk van Lenie Bos. Ook daar wat afbeeldingen van:



Lenie heeft overigens een weblog, waarop ze zelf schrijft over haar werk.

No comments: