Friday, October 26, 2012

Atelierroute Huizen

Vorig weekeinde was er voor de 16e keer Atelierroute in Huizen. Er deden 34 (!) kunstenaars mee. Dat waren er weer drie meer dan vorig jaar. Het weer was slecht. Desondanks was er veel volk. Omdat ik beperkt ben, moest ik kiezen. Ik wilde naar Lenie Bos, die dit jaar voor het eerst exposeerde in de aula op de Oude Begraafplaats. Ik heb een paar jaar geleden twee Contrapunten van haar gekocht, die bij ons prominent in huis hangen. Ik geniet er elke dag van. Lenie schrijft zelf over haar beleving van de Atelierroute over op haar weblog. Ik plaats een foto van nieuw werk, namelijk een schilderij uit de rivierserie.



Tijdens de Atelierroute kun je met bezoekers op een prettige manier van gedachtenwisselen over het tentoongestelde werk. Ik probeerde een dorpsgenoot uit te leggen waarom dit schilderij me aanspreekt: ik herken het, het past in een serie, ritme en herhaling. Het kwam niet aan. De wedervraag was of ik ooit in het echt blauw-grijze mais had gezien. Ik hecht niet zo aan echt, blijkbaar.

Ik ging ook nog naar Jettie Roosenboom, waar pottenbakster Diet Wessels ook exposeert. Haar ambachtelijke kunst van eenvoudige vormen spreekt me aan. Dit keer kocht ik er iets. Ik was trouwens niet de enige.


No comments: