Thursday, July 31, 2014

Het Dikke Ik (2)

Ìn oktober 2008 schreef ik een blog over Het Dikke Ik. Kijk om je heen, schreef ik, en je ziet ze overal. Zes jaar later bestaat het Dikke Ik nog steeds. Veel zogenaamde opiniemakers zijn Dikke Ikken. Wij kijken naar de journalisten in Kijken in de Ziel en ons valt op hoeveel onzin er wordt gekletst. Je zou toch denken dat een goede journalist eerst nadenkt, voordat hij spreekt, maar dat lijkt niet waar. Kijken Dikke Ikken ooit in de spiegel? Hebben ze geen vriend of vriendin die hen maant tot zelfcorrectie? Kennelijk niet, want als ze dat wel zouden doen, zouden ze geen Dikke Ikkers meer zijn. Dikke Ikkers hebben overal en altijd gelijk. Ze hebben van alles verstand van. En ze willen zich heel graag laten horen. Niet vreemd dus, dat je op Facebook veel Dikke Ikken tegenkomt. Dikke Ikken hoeven niet lang na te denken.

Al een tijdje vraag ik me naarstig af of je die Dikke Ikken tot rede kunt brengen. Moet je ze bestrijden, tegenspreken, belachelijk maken, corrigeren, of kun je ze beter doodzwijgen. Als het echt onze opiniemakers zijn is het laatste niet verstandig. Laten we vooral het tegengeluid laten horen, ook op Facebook.

No comments: