Monday, March 31, 2008

Terug en beduusd

We zijn er weer! Het heeft even gekost om bij te komen en onze weg te vinden in de veelheid van opwinding en gekrakeel. Er is wat dat betreft niet veel veranderd sinds ons vertrek, alleen is er nu wel een film, nou ja film? Noem je dat een film? Het is al net zo'n flutding als alle voorspellingen en alle reacties.

En dan is er ook nog het gedoe rond Van Gaal. Ook dat vind ik zo typisch Nederlands. Ik kon nergens vinden wat de stand was in de Eredivisie, maar wel dat Van Gaal en AZ of Van Gaal en de spelers, of AZ en de spelers met elkaar over hoop liggen. En of dat al niet kinderachtig genoeg is, gingen ze gisteren, op de dag voor het echte voetbal, daar nog eens over babbelen.

Inmiddels heb ik drie weken kranten doorgenomen en kan ik het nauwelijks geloven. Drie weken hebben de media zich nergens anders druk over gemaakt dan over die film, over de reacties op de film, en over de reacties op die reacties. Net alsof we geen andere problemen hebben die opgelost moeten worden. Wat doen we bijvoorbeeld met ons Onderwijs en met de uitputting van onze Aarde??

Ik vrees dat echte problemen te ingewikkeld zijn geworden voor infantiliserende politici en journalisten. Daar branden ze hun vingers niet meer aan. Maar wie gaat die problemen dan wel oplossen? Moeten we met z'n allen niet naar het Binnenhof om ze aan het echte werk te zetten.

No comments: