Tuesday, April 01, 2008

Naar Damascus



In Schouwburg Almere Try-out bezocht van Naar Damascus, toneelbewerking van drie toneelstukken van AugustStrindberg met een zelfportret van de rusteloos zoekende kunstenaar op het toneel gezet door Toneelgroep Amsterdam. Alles goed! Schouwburg Almere goed, want groot, ruim, en open; toneelstuk mooi neergezet door theatermannen Pierre Audi en Jean Kalkman, met weinig middelen maar optimaal gebruik van het licht en ruimte; en met overtuiging gespeeld door Jacob Derwig. De tekst moet ook mooi zijn geweest, maar die hebben we maar voor de helft kunnen verstaan. Toch genoeg te zien om te genieten.

Naar Damascus: De titel van het stuk is ontleend aan het verhaal van de apostel Paulus, die op weg naar Damascus tot het inzicht komt, dat hij Christenen niet moet vervolgen, maar zich bij hen aan moet sluiten de leer van de Heer moet verkondigen. Paulus vertelt: ‘Toen is mij dit overkomen: ik was al dicht bij Damascus, toen er plotseling, midden op de dag, een sterk licht uit de hemel om mij heen straalde. Ik viel op de grond en hoorde een stem: Saul, Saul, waarom vervolg je mij? Ik vroeg: Wie bent u, Heer? Hij antwoordde: Ik ben Jezus van Nazaret die jij vervolgt. De mannen die bij me waren, zagen wel het licht, maar die stem, die tegen mij sprak, hoorden ze niet. Ik vroeg: Heer, wat moet ik doen? En de Heer zei tegen mij: Sta op en ga naar Damascus. Daar zal je gezegd worden welke taak je is opgelegd.

Deze dramatische gebeurtenis heeft Pierre Audi duidelijk geinspireerd tot zijn overweldigende enscenering, waardoor je af en toe zit te trillen in je theaterstoel. Wil je iets beleven? Gaat het zien, zou ik zeggen.

No comments: