Saturday, September 29, 2012

De overkant

Laatst zat ik weer te mijmeren op mijn favoriete bankje met uitzicht op het verzonken Oud Naarden. Je zit er zelden alleen. Het is een mooi plekje met vrij uitzicht. Op die bewuste dag kwamen jonge mensen naast me zitten, nadat ze hun huurfietsen achter het bankje hadden gestald. Dat is sympathiek, omdat de fietsen zo het uitzicht niet verpesten. Ze maakten een praatje en vroegen wat we zagen aan De Overkant.
"De polder", antwoordde ik naar waarheid. "De Flevopolder."
Het sloeg niet aan.
"Wat zijn dan die Huizen?", vroegen ze door.
"Dat is Almere", zei ik. "Almere Haven. Verder op ligt Almere Stad."
Er brak geen licht door. Is dit het gevolg van TomTom, vroeg ik me af. Ik was zeer bereid te helpen.
"Dat is het nieuwe land. Dit is het oude land. Kun je zien aan de rechte kustlijn."
Alleen maar vragende blikken. Wat komen die mensen hier doen?

 


                                          En dan met mensen erop!

No comments: