Sunday, March 10, 2013

Golden Oldies - kromme tenen

Met veel spanning had ik uitgekeken naar de BNN uitzending van gisteren met als titel Golden Oldies. Het werd een bittere teleurstelling. "Bitter" is misschien wat overdreven, maar ik vind het gewoon beter bij teleurstelling passen dan het veel neutralere "groot". Presentator Ruben Nicolai legde uit dat hij zich had laten inspireren door de documentaire Young at Heart over een Amerikaanse seniorenkoor. Zij hadden van de ene op de andere dag hun suffe repertoire ingeruild voor pittige popliederen. Bij goed bezochte concerten swingt het de pan uit en kan niemand op zijn stoel blijven zitten. Ook ik niet, toen ik de documentaire zag. Het werkte aanstekelijk.

Dus dat Ruben met zijn Golden Oldies dit succes wil evenaren, begrijp ik. Maar dan had hij andere keuzes moeten maken. Nu ging ik vergelijken en toen werd ik in plaats van enthousiast chagrijnig. Want Ruben gebruikt de oudjes om met dit televisieprogramma te scoren. Het gaat helemaal niet om het plezier van het zingen, het gaat om de leedverhalen. Mij bekroop zelfs even het gevoel dat hier sprake is van uitbuiting en valse voorwendsels. Zie je onze ouderen dit doen?



Misschien moet je dit ook helemaal niet willen in dit kikkerland. Onze ouderen zijn niet young at heart. Die zijn netjes opgevoed en willen niet uit de bol. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Die willen graag zingen, maar hun eigen liedjes van vroeger.   Laat ze in hun waarde.


No comments: