Friday, January 10, 2014

Pomona's

Een paar blogs geleden schreef ik enthousiast over het werk van Marino Marini dat in De Fundatie in Zwolle is te bewonderen tot 16 maart. Marino Marini heeft twee thema's, namelijk Man op Paard en de Pomona's. Volgens eigen zeggen ademen zijn Pomona's een zonnige poëzie, een zonnige wereld en stellen zij een rijk- mens voor, overdadig en sensueel.  Pomona is de Etruskische en Romeinse godin van de vruchtdragende bomen. Marino beschouwt haar als het symbool van de vruchtbare vrouw, van vitaliteit, sensualiteit en van levensvreugde. Haar schoonheid is geen hemelse illusie, maar geworteld in de aardse realiteit. Dat laatste is het mooie. Zij leeft onder ons.

Aan de beelden, tekeningen en schilderijen moest ik denken toen ik woensdagavond na mijn hydrotherapie in de Zandzee (dobberen in een warm bad) getuige was van een groep zwangere, jonge vrouwen met ronde dikke buiken, die zich klaarmaakten voor hun zwangerschaps-gymnastiek. Wat een rijkdom, wat een trots en wat een schoonheid. Gelukkig gaven zij zich niet over aan besmuikt gewriemel in een te klein kleedhokje, maar mocht iedereen het zien. Ik zag het en genoot. Dit geeft de wereld hoop! Zeker als je net ervoor in je bandje hebt gehangen.

Pomona - Marino Marini

No comments: