Friday, February 09, 2007

Nieuw kabinet bezuinigt op kunsten

Tussen al het hoerah geroep over de sociale draai van dit nieuwe kabinet is het nog nauwelijks opgevallen. Maar dit sociaal-christelijke kabinet gaat wel fors bezuinigen op de KUNSTen. In het lijstje ombuigingen is het 'profijtbeginsel cultuur' opgenomen. Bezoekers van musea en theater moeten meer gaan betalen.

Kunst wordt een zaak van de rijken. Topkunst wordt ontoegankelijk, middelgrote instellingen en gezelschappen zullen hun hoofd moeizaam boven water kunnen houden en kleinere instellingen overleven deze maatregel niet. De verbinding tussen de brede kunstbeoefening, cultuureducatie en amateurkunst wordt erg smal. Experimentele en vernieuwende kunst, die minder toeschouwers trekken zullen verdwijnen.

Volgens de tekst in het regeerakkoord zou er juist meer ruimte moeten komen voor deelname aan cultuur door brede groepen uit de samenleving. Vermoedelijk wordt hier andere kunst bedoeld dan de kunst met de grote K waarom Nederland internationaal zo wordt gewaardeerd. We mogen met z'n allen gaan volksdansen in het buurthuis. Goed voor de sociale samenhang in buurten, maar minder stimulans voor ons aanzien in de wereld en voor onze toeristenindustrie.

3 comments:

Nienke said...

shit, tis een beetje langs me heen gegaan these days maar dat kun je niet menen, zijn weer de Kunsten de lul? het gaat maar door he? trek de aorta die cultuur heet er maar gewoon uit uit die samenleving .... totdat 'den haag' opeens een tentoonstelling niet meer in mag omdat ze het gas water en licht niet meer kunnen betalen, tis ook hier er moet eerst wat gebeuren voordat. Tijd voor de Kunsten om daar eens lekker cre-a(c)tief op te reageren ......

hoogmoed said...

wie ben jij? ik wil nl. wel samen met jou creatief reageren.

Nienke said...

tja, wie ben ik. goede vraag .... grappig ook heb me helemaal niet gerealiseerd dat jij mij natuurlijk niet kent als blanco en alleen mijn vrienden me zo kennen ... nou wordt mijn vriend zo ik zo zeggen!
Nienke