Tuesday, June 25, 2013

Ze is nog lang niet dood

Ik schrok. Dat gebeurt wel meer, maar nu zo erg dat ik er melding van wil maken. Mensen bij wie de diagnose Alzheimer is gesteld leven gemiddeld nog dertien jaar(!). Daarom vind ik het zo gek dat op de website van Alzheimer Nederland een tekst staat die ervan uitgaat dat mensen die lijden aan de ziekte Alzheimer al dood zijn:

Dementie is een ongeneeslijke hersenaandoening die iemand langzaam maar zeker volledig afhankelijk maakt van de zorg van anderen. De patiƫnt verliest zichzelf en de naasten verliezen hun dierbare bij leven.

Mijn goede vriendin die Alzheimer heeft is nog lang niet dood. In 2006 werd de diagnose gesteld. Zij gaat langzaam achteruit, maar ze is er nog steeds. Dankzij goede zorg en veel aandacht van familie en vrienden, is het leven de moeite waard. Wij maken op een andere manier contact met haar, waardoor ook wij kunnen genieten van haar aanwezigheid in dit leven. De zoon van mijn vriendin schreef afgelopen week over een bezoek aan zijn moeder:

"Verder is Fransje heel goedlachs de laatste tijd en erg beminnelijk.
Als je langs gaat, kom je er vast met een positief gevoel vandaan."


Het vergt een omslag in denken en beleven, maar het is de moeite waard.

Dat is niet het enige. Zolang ik leef zal ik me verzetten tegen het afschrijven van mensen die meer geld kosten dan opbrengen. Laat al die hotemetoten maar berekeningen maken over de kosten van de zorg. Mij gaat het over het gevoel van leven.

1 comment:

spuitelf said...

in Hogerwey in Weesp hebben ze een hele mooie aanpak. Wereldwijd belangstelling hiervoor. Uitgaande van de gedachte: "ik ben blij dat mijn ouders het verpleeghuis bespaard is gebleven