Monday, March 17, 2014

Naar de stembus

Woensdag mogen we weer deelnemen aan het feest van de democratie. Niet gaan is voor mij geen optie, al hoewel de politieke partijen het steeds moeilijker maken om de zin erin te houden. Lege slogans en de borden met al die koppen irriteren me mateloos. Wat moet ik met de volgende oproepen en beloften:

CDA:                Betrokken en Betrouwbaar
GroenLinks:     Het gaat om mensen niet om cijfers
PvdA:               Solidair en Sociaal
SGP :                Hart voor Huizen
CHU:                Geef geloof een stem
Leefbaar Huizen: voor een zelfstandig Huizen
VVD:                Zelfstandig Huizen Juist nu
D66:                  geen slogan
Dorpsbelangen: Stem lokaal

Er is nog veel meer onzin. Op de kieslijsten staan kandidaten waarvan we op de klompen aanvoelen dat ze nooit zitting zullen nemen in de gemeenteraad. Bij de VVD en Dorpsbelangen hebben ze zelfs kandidaten op de lijst gezet die niet in Huizen wonen. Wat ze ermee beogen is me een raadsel. Aansprekende figuren zijn het niet. De macht van het getal: als er maar veel mensen op de lijst staan, lijkt het nog wat. Of is het gewoon volksverlakkerij?

Als zelfs de politieke partijen de verkiezingen niet serieus nemen, wat moet ik dan? Achter de borden en de leuzen kijken? In de politiek is het gebruikelijk om vooruit te kijken en niet achteruit. Dat is lastig als je vier jaar in de Gemeenteraad hebt gezeten en veel van de kandidaten kent. Wat ze beloven is niet belangrijk, het gaat om wat ze met die beloftes gaan doen. Daarvoor is macht nodig en die krijg je als je in het college kunt gaan zitten. Maar daarvoor moet je bereid zijn een boel water in de wijn te doen, waardoor het zeker in mijn dorp periode na periode slappe erwtensoep is geworden. Of anders gezegd veel geschreeuw en weinig wol. Wat moet ik bijvoorbeeld met de beloftes van het CDA dat er nieuw onderzoek moet komen naar de haalbaarheid van twee grote bouwprojecten. Betekent dit dat ze de steun die ze eerder hebben gegeven nu intrekken. Nieuwe kansen? Niet als de machtsverhoudingen in dit dorp hetzelfde blijven. Dan worden ze uitgeruild en blijven we door modderen.

De twijfel blijft tot in het stemhok. Maar ik ga zeker stemmen.

No comments: