Tuesday, March 04, 2014

Gedachten van een twijfelaar

Vanmiddag reed ik langs een verkiezingsplakbord. Het hing nogal vol en de vellen hingen er nog niet aan. In een flits zag ik een gezamenlijke poster van de VVD en D66 in groen en wit. Tekst zoiets als "Onze zorg, U een rotzorg". Het leeft! En het is maar goed ook. Want vanaf volgend jaar gaan al die brave jongens en meisjes van de dorpse politiek uitmaken wie wel en wie niet zorg krijgen. Wie heeft het bedacht, vraag je je af als je de dorpspolitiek een beetje volgt. Ze doen allemaal erg hun best, maar als je zo maar even komt kijken is het niet simpel. Niet zo gek dus dat veel beroepsbestuurders zoals burgemeesters zich zorgen maken. Misschien kunnen zij ook een aanvraag indienen bij het zorgloket ter ondersteuning. Ik word er een beetje ballorig van, omdat ik het zo'n verspilling vind. Je moet van goede huize komen wil je de problemen van onze wereld een beetje begrijpen. Dat laat je niet over aan de eerste de beste passant. En niet alles draait om geld, wat je wel zou geloven als je de slogans van de VVD in dit dorp leest.


Binnenkort moet ik weer mijn stem uitbrengen en voor het eerst sinds lange tijd, weet ik niet aan wie ik hem ga schenken. Mijn hele leven al stem ik Rood, omdat ik zo ben opgevoed en er tot nu toe geen reden was om dat te veranderen. Maar sinds GroenLinks Huizen de motie heeft ondertekend tegen de windenergie aan de Overkant, weet ik het niet meer. Ik pakte de stemwijzer erbij, maar die hielp me niet veel verder. Ik zoek een partij met een duidelijke en samenhangende visie op de toekomstige samenleving, waarin geen afvallers worden gedoogd, niemand over boord wordt gekieperd, en wij aandacht hebben voor elkaar en onze wereld. Kom er maar eens om.

En nu rechtsaf

No comments: