Monday, March 05, 2007

Gevangenen


Begonnen met Michelangelo (zie twee bloggen geleden) en ook geƫindigd. Kan ook bijna niet anders, als je naar Italie gaat. Had mijn twijfels, maar die zijn geheel verdwenen na het zien van de vier Gevangenen in de Galleria della Academia. Mocht er geen foto's nemen, maar een van hen staat in dit weblog van twee dagen geleden. De beeltenissen of de beelden zitten stuk voor stuk nog in de steen gevangen. De vraag is waarom Michelangelo de beelden niet heeft los gemaakt. De simpelste en meest gehoorde verklaring is, dat hij ze niet kon afmaken omdat hij teveel meningsverschillen had met zijn opdrachtgever, paus Julius II, over de betekenissen van de beelden in het geheel van het grafmonument van de paus, en omdat hij daardoor andere opdrachten voorrang heeft gegeven.

Ik denk dat ook nog een andere verklaring mogelijk is, als je goed kijkt en je probeert in te leven in de gemoedsgesteldheid van de beeldhouwer. Hij kon gewoon niet verder en vermoedelijk wilde hij ook niet, omdat de beelden op deze manier indringend uitbeelden wat gevangenschap inhoudt. Hoe kun je "gevangenschap" directer uitbeelden dan de mislukte poging tot ontworsteling uit de harde steen.

In dezelfde zaal staat nog een zogenaamd onafgemaakt beeld, nl. van Mattheus de evangelist. Dat beeld was bedoeld om aan de buitenkant van de Duomo te hangen, naast andere evangelisten. Ook deze figuur probeert zich los te maken van de steen. Je ziet de figuur zich inspannen om zich te ontworstelen, weg te lopen. Lukt niet. Het drama wordt uitgebeeld in de gelaatsuitdrukking.

Ik denk dat Michelangelo het zo heeft bedoeld. En zo niet? Geeft niet, ik zie het zo.

2 comments:

Anonymous said...

Mooi beeld, maar je kan je afvragen wat er eerst was. De titel of de idee.

hoogmoed said...

ik heb gelezen, dat paus Julius II een grafmonument wilde, waarin (zijn) aardse ketenen, waarvan hij door de dood zou worden bevrijd, tot uitdrukking zouden komen. in die tijd kon dat alleen in allegorische figuren, denk ik. dan ziou een soorr idee er dus geweest zijn en vind ik dat Michelangelo er op een moderne wijze mee is omgegaan.