Friday, March 23, 2007

Kunst in Huizen


Kunst in Huizen leeft en beweegt. Zaterdag begint de Kunst10daagse en dan is er vooral in de Kunstuitleen en Bibliotheek weer een hoop te beleven. Zie voor het programma www.kunstpleinhuizen.nl. Maar er is meer! Ook het Huizer Museum laat van zich horen. Het bestuur van het Museum heeft plannen ontwikkeld voor een nieuw museum in het Nautisch Havenkwartier. Maar dat gaat niet zo maar, u raadt het al. Voor die plannen is geld nodig en waar haalt een armlastig museum dat nu niet meer dan 7000 bezoekers per jaar trekt, dat van daan?

Het museum heeft het inmiddels platgetreden pad bewandeld. Het heeft tegen beter weten aangeklopt bij het gemeentebestuur, want dat heeft jaren geleden al laten weten dat er geen extra geld bij komt. Met de verkoop van het Schoutenhuis in het dorp, waar het museum nu zit moet de bouw van een nieuw museum worden betaald. Dat gaat dus niet en dus is het museum op zoek naar meer geld.

Maar waar gaat het nu echt om, vraag ik me al enige tijd af. Wat wil het Huizer Museum nu precies in dat Nautisch Havenkwartier laten zien? En dat kan ik helaas nergens vinden. Er worden kreten geslaakt als "van heden naar verleden" en misschien ook nog wel terug. Die kreten ken ik uit de tijd toen ik in Hilversum samen met D66 wethouder Barend Smit plannen maakte om het Goois Museum op de Kerkbrink een nieuw smoel te geven. Maar daar zat een gedachte achter. We wilden in dat nieuwe museum ook de erfenis van Dudok een plek geven. Een bezoek aan het museum, met nieuwe vleugel van Han Ruijssenaars is overigens zeer de moeite waard, laat zien dat het aardig is gelukt.

Is er ruimte in 't Gooi voor nog zo'n museum? Dan moet het zich op een of andere wijze wel onderscheiden. En daar kan ik maar niets over vinden.

4 comments:

Nienke said...

Mijn vraag is steeds; wat is er te winnen bij het verhuizen van het museum, dat nu met een CDA fractie in het Silverdome is gaan kijken. Wat willen ze hebben wat ze nu niet hebben, meer mensen? die krijg je in de Silverdome niet. Betere bereikbaarheid wel maar dan moeten er ook meer mensen willen komen en waarom zouden er meer mensen gaan komen?. Karakteristieke uitstraling hebben ze in het NHK niet, terwijl (een deel) van hun collectie dat wel heeft. Er is (voorlopig) geen verwijzing naar het Oude Huizen en ik lees nergens dat er een verbindingsfactor tot stand gebracht zal gaan worden oid....want dat is het enige wat ik me voor kan stellen.
Het uitbreiden van de collectie met hedendaagse kunst (Huizer Kunst wel te verstaan want het is het Huizer Museum) zou ik me ook kunnen voorstellen, maar is daar behoefte aan en waar blijkt dat uit? Heeft men onderzoek gedaan naar een behoefte van een uitbreiding van de collectie, en misschien wel aanpassing van het karakter van de collectie en soort tentoonstellingen, en is men op basis van de feiten die daaruit voort komen tot de conclusie gekomen dat dit de beste optie en is? Ligt er op basis van dit onderzoek een meerjarenplan? Of heeft men wellicht werkgroepen gekend op basis waarvan misschien de conclusie is gekomen dat het uitbreiden van het netwerk met andere culturele instellingen en het fysiek samen huisvesten (?) van deze netwerken leidt tot het actief bewerkstelligen van innovatieve kruisbestuivingen, samenwerkingsverbanden en een collectieve visie ten aanzien van cultuurbeleid, beleving en educatie in Huizen?

Ik heb het nog niet gelezen namelijk en daarom blijft bij mij de vraag onbeantwoord: wat is er te winnen bij het verhuizen van het museum?
Is dat niet een te grote schoen en/of wishfull thinking? Begrijp mij goed, indien er op basis van feiten, realistische feiten, gezegd zou worden dat er velen voordelen aan zit te weten ‘dit, dat en dat’ dan ben ik de eerste die zegt moet je doen. Kunst en cultuur in zijn algemeenheid kan namelijk niet genoeg gepromoot worden. Maar vooralsnog zie ik met de verhuizing van het museum een icoon en een verbindingsfactor uit het Oude Dorp verdwijnen die het Oude Dorp qua toeristische aantrekkingskracht zo hard nodig heeft, juist in de toekomst.

Toen ik enige tijd geleden voor 2 totaal verschillende groepen in Huizen een dagvullend programma moest organiseren, kwam ik voor beide groepen slechts tot 3 dingen; lopen in de natuur, het museum met een rondleiding door het Oude Dorp, en eten in de Oude Haven. Daar valt heel veel zinnigs over te zeggen maar we beperken ons tot het museum. Hoe ik het programma ook wende of keerde het museum bleef erin, mede omdat het midden in het Oude Dorp gevestigd is.

Moge duidelijk zijn dat ik het museum een warm hart toedraag en het allerbeste toewens maar ik vraag mij sterk af of dit het allerbeste is. Mijn vraag is gebaseerd op de openbare informatie die er is. Het kan zijn dat mij een andere mening toegedaan is als er meer bekend is van de motieven van het museum en de onderbouwing daarvan. Nu wordt mijn vraag in ieder geval nog niet ingelost.

Nienke

Anonymous said...

Hoi Nel,
Nee, ik ben niet benaderd.Ik wist wel dat het Huizer Museum in de Haven zou komen
en heb daar toen wel eens met Frans Kolk gesproken. Over b.v. een expositieruimte
voor de (Huizer) kunstenaars daar. Hij zei toen iets van, wacht maar af er komt heus wel
wat in dat havenkwartier. Dat was een paar jaar geleden.
Maar daar zal, stel dat er een ruimte zou komen, b.v. een galerieruimte wel een kostenplaatje
aan zitten. Ik weet niet hoe er nu in de Gemeenteraad over gedacht wordt.
Kunstuitgaven zijn meestal wel een probleem al heeft de Gemeente de afgelopen jaren haar
beste beentje voorgezet op dit gebied.
Ik vraag me af of we niet de RABObank zouden kunnen interesseren voor een exporuimte
in de haven. Gemakkelijk zou het zijn als het een onderdeel van het huizer Museum zou zijn.
Het is wel interessant om over te brainstormen!
Groet Fanny

Nienke said...

Dat vind ik nou wel een goed idee, een aparte exporuimte die eventueel wel gelieerd kan zijn aan het museum. Daar ben ik helemaal voor. Dat zou dan wel een hele andere insteek zijn.
grtn, nienke

hoogmoed said...

gisteren bij de kunst10daagse met fanny kiezenberg (beeldhouwer) en gerrit pas (raadslid Groen Links) nog wat doorgepraat over verhuizing huizer museum naar nautisch havenkwartier. alleen het museum is te mager. dan zou je meer Kunst moeten verplaatsen. fanny noemt al een galerieruimte, je zou ook kunnen denken aan een atlierruimte, die je voor een of twee jaar verhuurd en waar je de kunstenaar en zijn leerlingen aan het werk kunt zien.

overigens moeten we wel oppassen voor versnippering. op het gebied van moderne kunst hebben we in het dorp de Kunstuitleen en de Rookerij, en De Engel. zo'n creatief centrum in het NHK zou nieuw publiek moeten aanboren.