Tuesday, January 03, 2012

Goede voornemens

Mijn leven bestaat zo langzamerhand uit lezen en schrijven. Daar ben ik heel tevreden mee. Het ontlast mijn lijf, dat aan alle kanten kraakt. Tussendoor bekijk ik kunst met een grote K, die eigenlijk niet meer mag. Toch geniet ik er met volle teugen van. Tweede Kerstdag zagen we werk van Aad de Haas in de Kunsthal en Oudjaarsdag Rubens, Van Dijck en Jordaens in de Hermitage. Ik probeerde op Oudjaarsavond ook nog Youp van 't Hek, maar die ergerde me alleen maar. Waarom stopt hij eigenlijk niet? Alles wat hij brengt is voorspelbaar en daardoor flauw. Freek heb ik nog niet bekeken, maar van betrouwbare vrienden hoorde ik dat die beter was, in ieder geval meer doorleefd. Dat kan ik ook zeggen van Aad de Haas: een kunstenaar die zijn hele ziel en zaligheid in zijn kunst heeft gestopt. Overigens heeft hij misschien niet geweten dat hij Kunst met hoofdletter maakte, of kon het hem niet schelen. Misschien is dat de reden dat hij bij het grote publiek niet bekend is. Hij heeft met zijn Kunst niet te koop gelopen.

Lezen en schrijven. Een spannende combinatie. Want hoe meer goede boeken ik lees, hoe meer ik me afvraag waarom ik mijn eigen teksten niet voor mezelf houd. Ik lees nu Portnoy's Complaint van Philip Roth. Dertig jaar geleden kon ik er niet door komen, omdat de expliciete sex me het lezen ongemakkelijk maakte. Nu moet ik er enorm om lachen. Heeft mijn glimlach om de obsessies van deze Joodse jongen in New York met het stijgen der jaren te maken? Kan ik nu pas lezen zonder er meteen mijn hele hebben en houden bij te betrekken. Als dat de opbrengst van de jaren is, ben ik daar ook tevreden mee.

No comments: