Sunday, January 06, 2008

Huizer Museum, ei

Op 22 mei van het vorig jaar schreef ik over de plannen van het Huizer Museum om te verhuizen naar het gebied rond de oude haven. Ik verbaasde me er toen over dat het bestuur van het Huizer Museum zo solitair en onzichtbaar handelde. Ik dacht dat als je iets wilt voor dit schone dorp je dorpelingen enthousiast moet maken voor je ideeën. Daarom besloot ik het bestuur naar de plannen te vragen.

Tijdens een bijeenkomst van een dertiental kleine kunstpausjes uit dit dorp in De Rookerij legde de voorzitter van het museumbestuur brommerig uit dat het museum nog steeds grootse plannen had, maar dat het wordt dwarsgezeten door de ondernemers in het Nautisch Havenkwartier en niet wordt gesteund door het gemeentebestuur. Op onze vraag wat die plannen dan wel inhielden kregen we een antwoord dat ik hier vanwege de vaagheid niet in mijn eigen woorden kan vangen. Het had vooral iets met kunsteducatie te maken en ook iets met moderne kunst. Toch bij uitstek gebieden waarop die kleine kunstpausjes in De Rookerij ook bezig zijn.

Nu lezen we in de Huizer Courant van donderdag, waarin trouwens aangenaam veel over kunst staat, dat het museumbestuur "pas op de plaats" wil maken. Tweeeneenhalf jaar en € 25000 verder voor een onderzoek naar een gebouw en de financien komt het museumbestuur tot een conclusie, die wij op die avond in mei ook al hadden getrokken. Je moet geen kip kopen als je geen eieren wilt.

Niet beginnen met het geld en de stenen, maar beginnen met doel en inhoud! In allerlei dorpen en steden van dit land worden kunst- en cultuuractiviteiten onder een dak gebracht. Musea, kunstuitleen, kunsteducatie, archieven, bibliotheken worden samengevoegd en mogen elkaar wederzijds inspireren. Soms lukt het wel (Tilburg) en soms niet (Apeldoorn). Waar het wel lukt is men niet begonnen met de stenen!! Daar zijn mensen bij elkaar gaan zitten om elkaar enthousiast te maken. Ik wil niet zeggen dat de rest daarna vanzelf komt, maar het gaat wel een stuk gemakkelijker.

No comments: