Wednesday, January 23, 2008

Onmetelijk optimisme


Niet iedereen is enthousiast over de tentoonstelling in Museum Schiedam. In NRC CS prijst Janneke Wesseling het boek en de dvd, maar gruwelt van de tentoonstelling, waar galerieën worden nagebouwd in lege, kleine blokkendozen. Durf, moed en vernieuwing in een poppenhuis. Ik voelde me ineens tekijkgezet met mijn enthousiasme. Maar met een beetje bezinning weet ik wel beter. Janneke Wesseling kent al dat werk uit de jaren na de oorlog. Heeft een schitterend boek geschreven over haar kijkervaringen (Het Museum dat niet bestond). Ik ken het werk niet. Heb heel wat in te halen, en ik was blij dat ik al die baanbrekende werken in Museum Schiedam kon zien.

De stemming van die jaren, vertolkt door Armando!

In mijn ogen was het volslagen belachelijk
dat je, na al die uitwassen van het kwaad,
gewoon met dat verfijnde,
vooroorlogse gedoe doorging.

No comments: