Monday, February 25, 2008

Wie gaat het onderwijs redden?

Er ligt nu een duidelijk rapport, waar de Tweede Kamer in april met de minister over gaat praten. En wat dan, vraag ik me af. Wie gaat nu het onderwijs redden. Plasterk? Misschien zal hij wel willen, maar hij zit gevangen in allerlei afspraken en systemen. Inmiddels hebben we een grote middenmanagementlaag in het onderwijs die zich met hand en tand zal verzetten. Die hebben nu de macht en het geld en zullen niet zo maar een stap opzij willen doen. De Kamer zal meer moeten doen dan ach en wee roepen. De kamer zal visie, betrokkenheid en daadkracht moeten tonen. Er zijn weinig kamerleden die ik op die drie heb kunnen betrappen.

Ik mag toch hopen dat het met dit rapport niet gaat als met alle andere onderzoeksrapporten. Ik kan me nog als de dag van gisteren de euforie over het onderzoek naar de Bouwfraude herinneren. Maar ondanks de vasthoudendheid van Marijke Vos en Jos van Gijssel is daar weinig mee gebeurd. En zijn zij beiden niet moedeloos uit Den Haag vertrokken?

No comments: