Friday, April 25, 2008

Twee dagen snelweg


Na een bliksem bezoek aan het huis van Ger in Jarjat, Ardesch, Frankrijk en 2200 km snelweg, vraag ik me af wat al die duizenden vrachtwagens die de snelwegen overvol maken toch vervoeren. Vroeger kon je dat zien aan de opschriften op de laadbakken: bier van Heineken, waskaarsen uit Gouda, meubels van mensen die verhuizen van het ene naar het andere land, citrus uit Spanje. En daartussen door dan al die veetransporten, waarvoor je je ogen dicht deed als je er langs reed.

Nu staat op bijna alle vrachtwagens waar ze ook vandaan komen “international transport” of soms deftiger “logistics”. Wat erin zit kun je aan de buitenkant niet meer zien en dat is voor nieuwsgierige mensen zoals ik heel vervelend. Want hoe krijg je die vrachtwagens van de weg, als je niet weet hoe noodzakelijk ze zijn? Alleen God weet wat er allemaal inzit en de Franse politie, die stevig controleerde langs de autoroute.

Wat slepen we in hemelsnaam toch allemaal heen en weer over onze aardbol. Ik heb in Frankrijk tussen het harde werken door veel oude kranten gelezen waarin voortdurend aandacht wordt gevraagd voor het welzijn van moeder aarde en haar bewoners. De rijken vervuilen, terwijl de armen honger lijden. Waar blijven de oplossingen? Ger en ik hebben er eens flink over gefilosofeerd tijdens die 2200 kilometers. Zou het helpen als de we de autokilometers op rantsoen zetten? Iedere inwoner van een rijk land krijgt een beperkt aantal privé kilometers en per land krijgen we er gezamenlijk ook nog enige, die verdeeld mogen worden door de regeringen.


Ja, ik weet het. We kunnen natuurlijk ook gewoon thuisblijven.

2 comments:

Anonymous said...

en ik heb ook veel vrachtauto's gezien die duidelijk helemaal leeg waren. daar snap ik helemaal niets van. dat is toch weggegooide diesel?

Anonymous said...

Cursus fileleed uit BB:
Een file is een rij auto's van minimaal twee kilometer lang die langzamer rijdt dan 50 km per uur. Pinksteren 1955 stond er voor het eerst een file op een Nederlandse weg, bij knooppunt Oudenrijn. De langste avondspits was op 25 november 2005, toen stond er 810 kilometer door bar winterweer. De langste ochtendspits stond op 8 fewbruari 1999 door gladheid. File levert een vertraging op van zo'n drie minuten per kilometer.