Friday, March 05, 2010

Venster op Almere


Gisteren gingen we naar de overkant om in Museum De Paviljoens het lichtwerk van kunstenaar Germaine Kruip te zien. Zeer de moeite waard om de oversteek te wagen! De tentoonstelling is ingericht in vier Paviljoens van Aue die Almere heeft overgenomen van de Dokumenta in Kassel. Bijzondere tentoonstelling in bijzondere gebouwen op een hele bijzondere plek. Meer foto's kun je zien als je op Mijn foto's klikt.

Want het was een vreemde ervaring om in Almere rond te lopen na de winst van de PVV bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen woensdag. Almere is ineens de stad van Wilders geworden. Ik keek met andere ogen rond in het futuristisch centrum, dat bijna niet van deze tijd en van dit land is. In Almere lopen veel jonge Nederlanders met een andere huidskleur, maar weinig Nederlanders uit de gebieden rond de Middellandse Zee. Ik zag er dus ook weinig vrouwen met hoofddoeken.

We liepen naar het stadhuis van Cees Dam om een kijkje te nemen in de ontvangsthal en in de raadzal. Dat laatste mocht niet. Allemaal strikt beveiligd! Achter de balie veel jonge vrouwen en allemaal zonder hoofddoek. Voor het stadhuis stonden twee protesterende vrouwen met hoofddoek. Zij droegen de tekst: “Mijn hoofddoek is mijn vrijheid”. We maakten net als veel andere voorbijgangers een praatje en gaven ze onze steun. ’s Avonds zag ik op de televisie een blonde dellebel van de PVV twijfelen aan de oprechtheid van deze vrouwen. Ik kan het bijzonder slecht hebben als vrouwen niet solidair zijn. Bij Fortuyn liep in het gevolg ook zo’n eng blond mens, Winnie de Jong. Is geloof ik aan emoties ten onder gegaan.

In Almere ook veel verkiezingsspandoeken: Stem voor Kunst en Cultuur hing er aan de bibliotheek. Ik mag hopen dat de PVV er ook naar gekeken heeft. Het experiment aan de overkant blijf ik nauwlettend volgen. Misschien kunnen we er iets van leren.

1 comment:

susan said...

Prachtige serie foto's Nel, dank voor delen,
susan