Tuesday, March 09, 2010

Hertellen?

In Rotterdam gaan ze hertellen! En dat moet wel, omdat er veel geluiden zijn over onregelmatigheden! Toen ik in mijn werkzaam leven een poosje hoofd Burgerzaken was in Hilversum en wij een referendum over het parkeerbeleid deden, kwam de Ierse televisie mij vragen of stemmen met de computer betrouwbaar was. In Ierland stemden men nog met de hand en men had door dat het anders moest kunnen. Naar eer en geweten en in mijn beste Engels heb ik toen voor de Ierse camera geantwoord, dat stemmen met de computer betrouwbaarder is dan een stel aardige vrijwilligers de stemmen een-voor-een en handmatig te laten tellen. Ik vond de vraag toen niet van deze tijd en vind dat nog steeds niet.

Natuurlijk zaten er onzekerheden in het geautomatiseerde systeem. Met name dat de sleutel voor het systeem in commerciele handen was. Dat paste toen in de trend dat de overheid alles aan private partijen over liet. Natuurlijk is dat heel fraudegevoelig. Dat kan een kind bedenken. Omdat ik wel iets weet van automatisering, wilde ik weten wat er in het apparaat gebeurt en dat gingen de luitjes mij lekker niet vertellen.

Maar er is niets op tegen om die sleutel in overheidshanden te houden en goed te laten beveiligen. Het is toch van de hele dolle, dat je het eenvoudige tellen van stemmen, gewoon een streepje zetten bij een partij en dan alle streepjes bij elkaar optellen, niet door een computer zou laten doen.

Het blijft maar modderen met grote woorden! Waar zitten toch de mensen die eens goed gaan nadenken over wat je wel en niet met computers kan!? Die zitten bij private partijen en de overheid betaalt klauwen met geld om die mensen in te huren. In Rotterdam gaan ze nu handmatig hertellen. De pers mag meekijken. Succes ermee!

1 comment:

hoogmoed said...

Nu we ook op Terschelling, in Hilversum opnieuw gaan tellen, vraag ik me af of we niet beter gelijk met z'n allen opnieuw naar het stemlokaal kunnen gaan, waar goed beveiligde computers in een uur voor de uitslag zorgen?