Thursday, March 04, 2010

Het midden van Huizen

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen zijn verrassend. Niet dat D66 zou winnen en de PvdA zou verliezen. Maar wel het verlies van het CDA en de winst van de VVD. De komst van Jan Peter naar Huizen afgelopen dinsdag heeft dus niet geholpen. Ook niet het genante beeld van een bewonderende lokale lijsttrekker voor de grote voorman op het NOS Journaal. Misschien gaat het zelfgenoegzame gelijk het CDA nu eindelijk een keer opbreken. Op de weblog van lijsttrekker Janny Bakker is het al een tijdje stil.

Dat de VVD wint in Huizen moet iets te maken hebben met de landelijke trend. De VVD wint landelijk en de PVV doet in Huizen niet mee. Kennelijk hebben PVV kiezers de weg naar Dorpsbelangen en Leefbaar niet kunnen vinden. Het siert deze partijen dat ze niet het PVV liedje hebben gezongen.

Hoe nu verder in dit dorp. De factieleider van de PvdA Maarten Hoelscher gaat ervan uit dat de huidige coalitie door mag gaan. Voor de verkiezingen liet hij zich al in deze woorden uit en daags na de verkiezingen vertelt hij deze boodschap weer op zijn weblog. Zelfgenoegzaamheid zeker van het CDA afgekeken. Waar je mee omgaat word je mee besmet. Want als je van vijf naar drie zetels bent gezakt, zou ik even wachten tot ik gevraagd werd.

Overigens heeft de coalitie nog maar een hele krappe meerderheid van veertien zetels. In de tijd dat ik raadslid was, was dit ook zo en ik kan me herinneren dat ik niet ziek mocht worden of dissident als er spannende onderwerpen aan de orde waren. Ik denk dat formateur Carel B. naar een bredere samenstelling gaat zoeken. Maar hoe dat zal gaan zonder lastenverzwaring en forse bezuinigingen wacht ik met spanning af.

3 comments:

Maarten Hoelscher said...

Collegeverantwoordelijkheid willen dragen is niet afhankelijk van het zetelaantal Nel. Het feit dat je winnaar bent betekent bovendien niet dat je automotisch in de coalitie komt. De PvdA is, na VVD en CDA, de derde partij van Huizen. Gegeven ons politieke stelsel van evenredige vertegenwoordiging moeten er coalities gesmeed worden. Ik zou niet weten waarom de PvdA achterover zou moeten gaan leunen en afwachten of wij mogen aanschuiven. Wij zoeken actief deelname aan het bestuur op omdat je zo het meest van je programma kunt verwezenlijken. Ik ben daarover voor de verkiezingen duidelijk geweest en ben dat nu nog steeds, consequent dus en volgens mij wordt dat van politici gevraagd. En er zal inderdaad fors bezuinigd moeten worden. Nooit leuk maar wel nodig.

hoogmoed said...

maarten: bij verkiezingen geven stemmers een boodschap aan politici. ik weet wel dat die zelden luisteren. maar dat neemt niet weg dat de boodschap dit keer toch duidelijk was: PvdA en CDA hebben in drie jaar niets voor elkaar gebracht. Ik vond het daarom stuitend dat Bos en Hamer het verlies met een rondedansje vierden. Daarom hebben veel mensen zo'n hekel aan de gevestigde partijen. Omdat ze net doen alsof de kiezer niet heeft gesproken.

Maarten Hoelscher said...

Als je mijn blog gelezen hebt, zie je dat ook ik het gefeest van Hamer en Bos stuitend vind. Mijn feestje komt pas als allebei het veld ruimen. Tijd voor nieuwe leiders!