Monday, January 08, 2007

Groot, groter, grootst

Alles is groot hier. Gisteren gingen we winkelen in een superstore. Iets zoals tien Makro's aan elkaar. Breed, lang en hoog. Je kunt er veel kopen en alles in grote hoeveelheden. We zochten naar een korte broek voor mij en t-shirts. We vonden ze op grote stapels. We kochten er grote zakken fruit, een dubbelverpakking wijn, een gallon melk, een halve zalm, en een grote broek.

We keken vooral naar de mensen. Overal in de store staan stands waar je kunt proeven en keuren. Die worden bemenst door gepensioneerde mannen en vrouwen met hun haar in een kapje, die heel nauwkeurig de etenswaren prepareren. Toen Ger iets wilde pakken, zei een mevrouw gepikeerd: Wait, I'm not ready yet! En tegen de mensen die achter Ger in de rij stonden: Sorry for the inconvenience. Ger is doof en ook hier is dat soms gemakkelijk.

Amerikanen zijn nette mensen. Althans de Amerikanen die het gemaakt hebben. Voor het verlaten van de superstore aten we met velen een "uitsmijter": een grote hotdog. We dronken er een grote cola bij, en grote hoeveelheden condiments gestapeld op kleine tafeltjes. Bij ons zou zoiets een troep van jewelste geven. Hier ruimt iedereen zijn troep netjes op, voordat ze weggaan. Als je het niet doet, word je tot de orde geroepen.

Nu heb ik ook al een grote auto. Als iemand me vertelt zou hebben dat ik ooit een SUV/PC Hooft trucker zou rijden, had ik hem uitgelachen. Voor alle zekerheid: een SUV is ook hier een grote kist op wielen. Wij hebben er een gehuurd om naar de Keys te gaan. Ik had An op het hart gedrukt een compact car te reserveren. Dat had ze braaf gedaan. Maar de compact cars waren uitverhuurd en dus rijden we nu, voor hetzelfde geld, in een grote zwarte jeep. Een groot mens in een hele grote auto. Ik begin er al bij te horen.

No comments: