Sunday, January 14, 2007

Me and my SUVVI

Ik had An nadrukkelijk gevraagd een Compact car te bestellen, een Ford Focus, of iets Japans, of misschien wel een leuke VW, maar die waren op. De vraag was dus of ik bezwaar had tegen een SUV (Sport Utilited Vehicle). De mevrouw, die trouwens op Condaleeza Rice leek, wees op een glimmend groot zwart ding op de parkeerplaats. Geen bezwaar, zei ik, beseffend dat compacts zeldzaam zijn in dit land. Je ziet ze wel, maar dan zijn het de dure Europese modellen.

En dus reed ik weg in een grote zwarte 4WDR met automaat. Beide was dik wennen. Flink gas geven bijvoorbeeld heeft met een automaat weinig zin. Het ding heeft zijn eigen ritme en tempo. Overigens hebben bijna alle andere auto's die hier rondrijden ook een automaat. Daarom geldt hier: KEEP YOUR LANE EN HOUD AFSTAND. Het gebeurt zelden dat een neus op je bumper verschijnt. Je ziet hier nauwelijks nerveuze autorijders.


Amerikanen hebben een obsessieve relatie met safety. Ook de SUVVI was zwaar beveiligd. Zo zwaar, dat ik hem onderweg niet meer aan de praat kreeg. Mijn automaat deed het niet. Op de knuppel zit een soort knop die je moet indrukken, alvorens je hem in reverse of in drive kunt zetten. We deden iets niet goed, dat begreep ik nog net, maar wat. Wij de auto uit om opnieuw te beginnen. Het kostte een kwartier alvorens ik begreep dat je de voet op de rem moet houden, voordat je de knuppel kunt bewegen. Zo kun je niet per ongeluk in de sloot of tegen een eigendom van een ander rijden.


Bij het hotel kregen we de kofferbak niet open. Wij weer van alles en nog wat geprobeerd met de sloten. Een keer knippen met de automatische portier vergrendeling, twee keer knippen, alleen de portierdeur openen. Het haalde niets uit, behalve geblaat van de toeter. De achterbak bleef dicht. In het instructieboekje kon ik niets vinden over een achterdeur, een bagageluik of iets anders. Maar 's nachts bedacht ik me, dat je twee keer snel achter elkaar moet knippen. Toen ik dat de volgende morgen probeerde lukte het. Achterbak ging open.


Ik hield mijn hart vast, toen we benzine moesten halen. Hoe zouden ze de benzinedop hebben vergrendeld? Niet dus. Misschien vergeten? Of kennen ze hier geen bezinedieven. Benzine kost hier immers slechts US$ 2,20 voor een gallon. Een dollar is ongeveer 0,80 Eurocent, dus een liter kost nog geen 0,50 Eurocent. Kun je heel wat voor rijden, zelfs met een SUVVI.


Gisteren het laatste kleine drama. We waren met de kids naar Spanish River Park en hadden de SUVVI genomen. Kids en grote mensen uitgelaten, voordat ik de auto weg zou zetten. Toen die eindelijk goed geparkeerd stond, kon ik er niet meer uit. Sleutel zat vast in het slot, portieren waren dicht. Een eindje verderop zag ik mijn vrienden wuiven. Hi Nel, we're here! Leuk, leuk, maar hoe kwam ik uit de auto? Kalm blijven en goed nadenken. Wat doe ik fout. Sleutel omdraaien alvorens de knuppel in de Parkeerstand staat. Doet die dus niet.


Morgen gaat die terug naar het Verhuurbedrijf. Hij heeft voor een hoop hilariteit gezorgd. Mensen zullen denken dat ik de SUVVI ben.

1 comment:

Anonymous said...

Hi Suvvi,
zo ga ik je voortaan denk ik noemen. Leuke verhaaltjes, nieuwe ervaringen. Hier is alles hetzelfde.
a lot