Monday, January 22, 2007

Rekenkamers mannenbolwerk

Lokale rekenkamers bestaan voor het overgrote deel uit mannen. Amper twintig procent van de externe leden is vrouw.

Uit onderzoek van Binnenlands Bestuur blijkt dat een vrouw in zestien kamers het voorzitterschap bekleden.

Ik ben een van die zestien vrouwen, en ik ben natuurlijk benieuwd hoe dit komt. Willen vrouwen niet, of worden ze niet aangesteld? Zou het komen door de naam. Rekenen doe je met geld, en een eenzijdige focus op geld is voor veel vrouwen te weinig. Of zit ik er helemaal naast.

Ik zou nou toch zo graag willen, dat de lezers van mijn weblog hun licht hierop willen laten schijnen.

4 comments:

hoogmoed said...

En niet alleen per e-mail reageren!!! Nienke, trekker stichting Behoud het Oude Dorp, en nog veel meer, schreef dat vrouwen meer inhoudelijk bezig willen zijn. Dat wilde ik altijd ook wel, maar nu ik ouder en "wijzer" word, vind ik het ook wel prettig om commentaar te mogen hebben.

Anonymous said...

Vrouwen zijn wars van gedoe!

hoogmoed said...

als nou iets geen gedoe is dan is het rekenkamerwerk! maar het is wel indirect en misschien vinden vrouwen dat niet praktisch genoeg.

Nienke said...

Is het niet zo dat de meeste vrouwen (om dan maar generaliserend te zijn) het verband van geld binnen hun werkring moeten 'voelen'voordat ze er affiniteit me hebben. het beheren van een budget en maken van begrotingen tbv van een inhoudelijke zaak waar je vervolgens ook zelf weer bij betrokken bent is minder abstract dan een rekenkamer.
Daarnaast, er zijn gewoon zaken waar vrouwen minder in vertegenwoordigd zijn. Is dat erg? nee voor veel dingen niet, maar voor veel plekken zou het beter zijn als er eens op zijn minst wat meer gemixt zou worden. Hoeveel kraamverpleegkundigen zijn man? Hoeveel productieleiders in de bijvoorbeeld de media zijn man? vanuit mijn eigen ervaring sprekend hoeveel distributeurs zijn vrouw?
Het valt mij op dat als het in het bedrijfsleven over geld gaat, mannen een hele hel andere manier van communiceren hebben dan vrouwen. Kijk eens aan de onderhandeltafel, daar kan je lol niet op als het echt gaat over geld. Vrouwen zijn absoluut directer maar daar waar het om geld aangaat zijn er maar een paar die direct durfen te zijn. Ik denk dat geld in zijn algemeenheid de interesse niet zo heeft van een vrouw in zijn algemeenheid, die wil inhoud en dat geeft geld niet dat zijn cijfers.
Al kan ik mij voorstellen dat het voorzitterschap van een rekenkamer leuker is dan zitting hebben in de rekenkamer. Bij voorzitterschap komen ook een heleboel andere zaken kijken die als je er affiniteit mee hebt wel heel leuk zijn. Ala, met die laatste zin maak ik volgens mij precies duidelijk waarom de aantrekkingskracht van de rekenkamer niet zo groot is.
Nien