Wednesday, January 31, 2007

Namen noemen

De formatie is beland in het eindstadium, als we de kranten mogen geloven. Dat betekent dat het namen noemen is begonnen. Wie wordt er minister, wie staatssecretaris? Een ding is zeker, Jan Peter wordt premier. Wat zou hij ons aangenaam verrassen als hij het niet deed, maar dat zijn dromen, en die zijn, juist, ja bedrog. Maar nu de onzekerheden:

Wordt Bos minister van Financiƫn? Rouvoet minister van Jeugdzaken? Aboutaleb minister van Integratie, Donner of Wolfson minister van Justitie, ? Mevrouw Maria van der Hoeven blijft minister van Onderwijs en dat is maar beter ook. Wijn wordt minister van Economische Zaken, dan kunnen hij en Bos lachebakjes spelen. Tot nu toe weinig zwaargewichten.

Ik ga er een paar noemen: prof. dr. L.J. Gunning-Schepers, voorzitter van de raad van bestuur van het AMC. Zij stal mijn hart, toen ze ongezouten liet weten, dat artsen eerst moeten helpen en dan pas aan patienten moeten vragen of ze wel verzekerd zijn! Maar ik zie haar nog niet zitten met de goedwillende jongetjes.

Guusje ter Horst, die vanaf 1 januari jl. geen burgemeester van Leiden meer is. Vorige keer werd ze ook genoemd, maar toen om een of andere onduidelijke reden gepasseerd. Ze zou volgens mij een goede minister van Binnenlandse Zaken zijn, hoewel dat geen aantrekkelijk departement is voor iemand die iets wil met de samenleving.

En misschien hebben "mijn lezers" nog andere goede kandidaten op het oog. Laat ze horen!

No comments: