Monday, January 29, 2007

Mijn beste boek

NRC organiseert samen met de NPS de verkiezing van het beste Nederlandstalige boek. Om iedereen een beetje te helpen is een longlist van 250 titels samengesteld. De longlist bestaat voor het grootste deel uit boeken van na 1900. Maar Max Havelaar van Multatuli staat er ook op, evenals Eline Vere van Couperus, en Een Liefde van Lodewijk van Deijssel. Het oudste boek op de lijst is de brievenroman van Betje Wolff en Aagje Deken, de Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart. Dus geen Hooft en Vondel, geen poezie van Hadewijch.

Bij de samenstelling van de groslijst is de jury heel braaf geweest. De grote Nederlandse vier staan er ieder met drie titels op, evenals Hella Hasse en Nescio, en Louis Paul Boon, Alberts, Elsschot en Claus. Misschien is Maarten´t Hart teleurgesteld, dat er van hem maar twee titels op de lijst staan en van Cees Nooteboom drie. Ik vind het jammer dat van een van mijn favoriete Nederlandse schrijvers, Willem Brakman, alleen de Reis van de Douanier naar Bentheim op de lijst staat. Maar ik begrijp best dat niet alles op de lijst kan. En je kunt je eigen voorkeur aangeven. Dus wat zeur ik.

Gelukkig staan er boeken op die ik heel erg goed vind, zoals De Uitvreter van Nescio, de Vergaderzaal van Alberts, het Verdriet van Belgie van Hugo Claus, de Virtuoos van Margriet de Moor, het Dwaallicht van Elsschot en de Hydrograaf van Alfred Schröder. Maar ik mis de brievenboeken van Van 't Reve, Nader tot U en op Weg naar het Einde; ik mis Bezonken Rood van Jeroen Brouwers en ook De dood kwam met Muziek van Teun de Vries.

Maar nu het lastigste. Welk boek is mijn mooiste boek. Ik aarzel tussen het Dwaallicht van Elsschot en De Vrouw met de Parasol van A.Alberts. Beide schrijvers zijn in staat om met weinig woorden een sfeer en een spanning op te roepen die dwingt tot doorlezen. Ik denk dat het Alberts wordt, omdat het boek zo mooi begint met de moeder en het kind die langs de havenkant lopen, althans dat denken we. En Willem Brakman krijgt van mij de oeuvreprijs, omdat hij in al zijn boeken een hele hoge kwaliteit haalt.

No comments: