Sunday, November 19, 2006

Brede School (2)

In de wijk Stad en Lande van Huizen staat een goede, zwarte, openbare basisschool. Het leerlingenaantal van die school loopt langzaam maar zeker terug, omdat zich geen nieuwe leerlingen melden. Ouders, ook allochtone ouders, willen niet meer dat hun kinderen naar uitsluitend zwarte scholen gaan. Dat zou een verheugende ontwikkeling zijn, ware het niet, dat daarmee het openbaar onderwijs uit de wijk dreigt te verdwijnen. Want ouders geven hun kinderen op bij het christelijk onderwijs of kiezen voor een openbare school buiten de wijk.

Het bestuur van het openbaar basisonderwijs en de gemeente worstelen met het probleem, en hebben de goede oplossing nog niet kunnen vinden. Het zorgen voor voldoende en goed openbaar onderwijs is een plicht van de gemeente, ook van de christelijke politici in een gemeente, maar de gemeente kan ouders niet dwingen om hun kinderen naar een openbare school te sturen. En daarmee zit de gemeente in een spagaat. De gemeente kan daar alleen uitkomen door het probleem te verbreden. Een wijk is een afspiegeling van de samenleving. En in de samenleving moeten mensen van verschillende culturele herkomst met elkaar leven. Waarom zou je dat niet alvast op school oefenen. Dat kan met respect voor elkaars culturele identiteit. Zelfs onze onderwijsminister van christelijke huize vindt dat.

In ons land mogen christelijke, islamitische en openbare basisscholen naast elkaar bestaan. Gelukkig maar. Daar is niets mis mee, als op die scholen wordt geleerd, dat er ook andere geloven en opvattingen bestaan dan alleen de eigen opvatting. Als kinderen van verschillende culturele herkomst elkaar voor- en naschool ontmoeten, met elkaar spelen, versterkt dat het begrip en het respect voor elkaar. Daar zijn scholen ook verantwoordelijk voor. Normen en waarden zijn niet alleen de eigen christelijke normen en waarden.

Misschien moet eerst geinvesteerd worden in die visie op onderwijs in de wijk. Het gaat niet om het bouwen van een nieuwe school, het gaat om een onderwijskundig en sociaal idee.

No comments: