Wednesday, November 22, 2006

Kijkdoos


In het Verpleeghuis, waar mijn zusje elf maanden werd verzorgd na twee zware longont- stekingen en twee heupoperaties, stonden op een middag ineens vijf ouderwetse kijkdozen op de balie van een recreatieruimte. Het waren spannende kijkjes op Haagse markante punten. Ik raakte gefascineerd en haalde ze een voor een tevoorschijn om ze aan mijn zusje te laten zien. Ze genoot er net zo van als ik. Om me te laten zien dat zij ze eerder had ontdekt dan ik, toonde ze me een artikel in de Haagsche Courant over de kijkdozenmaker. En vervolgens wees ze hem aan. Hij was op bezoek bij zijn echtgenote, die ook was opgenomen in het verpleeghuis.
Ik ging naar hem toe en vertelde hem dat we genoten. Hij glom en glimlachte. "Dat doe ik al sinds mijn twaalfde, vertelde hij. "Toen kreeg ik op de lagere school een handenarbeidleraar, die me vertelde hoe het moest. Ik ben er nooit mee opgehouden en heb ik er nu wel vijfenveertig.""


Mijn zusje kreeg de Prinsengracht van hem. Die heeft ze mee naar huisgenomen. En ik het zicht op de Kneuterdijk met links de gevangenpoort.

No comments: